Uczestniczymy w projekcie ,,Niewerbalne Miasto” Stołecznego Centrum Edukacji Kulturalnej w Warszawie. Młodzież wykonała interesujące prace, które są prezentowane na wystawie ,,Miasto Emocje” przy ulicy Boleść 2. Wystawa jest dostępna do oglądania do końca kwietnia 2021. Patronem projektu jest Pani Ewa Hiller. Do prac wykorzystano mieszanki betonu GRC firmy Itbud.
Oto przed młodzieżą postawiono zadanie. Wśród tylu bieżących i absorbujących spraw, należało się na moment zatrzymać i rozejrzeć wokół. Zauważyć niedostrzeganą dotąd różnorodność i formę otaczającej przestrzeni, jej architekturę oraz przyrodę. W następnym etapie praca polegała na odzwierciedleniu swoich spostrzeżeń i odczuć w formie łatwej do ukształtowania bryły, przyjmującej kształt betonowych płytek albo rzeźb. Okazuje się, że beton architektoniczny GRC firmy Itbud doskonale się do tego celu nadaje.
Katarzyna Jabłońska, Warszawa, Plac Konstytucji MDM – Śródmieście
,,MDM i Plac Konstytucji od zawsze jakoś mnie fascynowały. Przechodząc samym placem czy kolumnadą, będąc w sercu wielkiego miasta, zawsze czułam pewien spokój, swego rodzaju stałość.
Moją szczególną uwagę zwróciły powtarzalne rytmy obiektów znajdujących się na placu – jest tu ich pełno. Kolumny, okna, drzewa, płytki… Niesamowita spójność architektury od zawsze wydawały mi się współgrać z nowszymi elementami pojawiającymi się w tej przestrzeni, będącymi znakiem rozwoju miasta. Nowe rośliny w wielkich, betonowych donicach korelują z wielkomiejskim, a zarazem jakże uspokajającym krajobrazem.”
Dagmara Karnaszewska, Osiedle na Opaczewskiej – Ochota
,,Podczas pierwszego zadania mieliśmy zaobserwować drogę, którą chodzimy najczęściej. Uświadomiłam sobie ilu rzeczy nie dostrzegałam, biegnąc tą samą trasą na autobus do szkoły od 5-ciu lat. Szczególną uwagę zwróciłam na elementy przyrody i zwierzęta żyjące w tkance miejskiej.
Na miejsce mojej dalszej analizy wybrałam swoje osiedle, na którym mieszkam prawie od zawsze – wychowałam się tu i bawiłam pomiędzy tymi blokami. Spacerując po okolicy zauważyłam, że jest tu bardzo dużo zieleni w porównaniu do innych wspólczesnych osiedli. Mieszkańcy pozwalają, aby bluszcz wspinał się swobodnie po budynkach. Nieodłączną częścią osiedla są również jaskółki, które przylatują na wiosnę i zakładają gniazda na tutejszych budynkach. Nikt nie stara się ich pozbyć, żyją tu z ludźmi w symbiozie.
Postanowiłam poświęcić im jedną pracę. Są na osiedlu odkąd pamiętam i zawsze na wiosnę można obserwować, jak żyją w swoim małym ,,mieście”. W kolejnej pracy starałam się oddać klimat lat 90 w architekturze. Na budynkach osiedla widnieją różne kształty geometryczne, które często nie pasują do kształtu budynku. Myślę, że jest to interesujący motyw, lecz dużo osób nie zwraca na to uwagi.
Ostatnia praca przedstawia kawałek budynku, który zawładniany jest przez bluszcz. Roślinność, która oplata budynki kojarzona jest najczęściej ze starymi, zaniedbanymi budynkami, lecz czy nie byłyby ładnym dodatkiem do współczesnej architektury?
Wszystkie moje prace mają wspólny element, którym jest elewacja budynku. Z pozoru jest zwykła, prosta, oczywista, lecz ile rzeczy może się na niej pojawić i dodać jej uroku.”
Amelia Olszewska, Gdańsk
,,Prace przygotowałam na podstawie mojego osobistego połączenia ze starym miastem w Gdańsku, były wykonane w trzech osobnych koncepcjach.
Praca znajdująca się na samym dole przedstawia przejście na targu przy Hali Targowej w Gdańsku. Szukając inspiracji, postanowiłam przyjść w te okolice w godzinach wczesnego poranku, by móc spojrzeć na znajomą mi przestrzeń z nowej perspektywy. Dzięki temu mogłam zaobserwować puste stoiska i pozamykane budy oświetlone miękkim, ciepłym światłem, które za dnia jest niezauważalne.
Płaskorzeźba inspirowana drzwiami i okiennicami ze Starego Miasta w Gdańsku przedstawia moją relację z tą przestrzenią uformowaną poprzez wiele lat tworzenia tam szkiców budynków oraz detali architektonicznych, których fragmenty zawarłam w swoim betonowym odlewie.
Ostatnia z prac jest dla mnie równocześnie najbardziej personalna, jak i najbardziej uniwersalna. Chciałam nią przedstawić, jak znajomość danego obszaru w mieście może zmienić sposób w jaki go doświadczamy. Praca ta jest inspirowana moimi osobistymi uczuciami co do znajomej mi przestrzeni Starego Miasta w Gdańsku.”
Gabriela Żylińska, Warszawa Tesco – Kabaty
,,Moja praca mam nadzieję, odzwierciedla prawdziwą naturę mojego ulubionego miejsca na świecie, czyli sławnego Tesco na Kabatach. Puszka z falistej blachy, stojąca po środku osiedli młodych rodzin z klasy średniej, surrealistyczne ufo, które spadło w środek przyzwoitego społeczeństwa, kryjąc w sobie kosmiczny chaos, który zdarł z przeciętnego człowieka zasłonę przyzwoitości.
Czemu więc Tesco jest takie wyjątkowe? Przecież istnieje w tym świecie wiele nieprzyzwoitych form frywolności konsupcjonizmu, takich jakimi są hipermarkety, ale wyjątkowość tego przybytku jest związana nie tyle z jego wyglądem a lokacją i godzinami jego operowania. Blaszana bestia, która nigdy nie przestaje tętnić życiem, jako 24 godzinny potwór w środku przeciętnej kabackiej wioski. Jako że operuje on w godzinach nocnych i w niskich cenach, Tesco zapenia się po 23:00 początkującymi mami, alkoholikami, kurtyzanami i głośnymi nastolatkami.
I stoi tak ta neonowa latarnia pośrodku rodzin, białych maltańczyków i wózków z niemowlętami, powoli rozsiewając nasienie nieładu po tak uporządkowanym sąsiedztwie. Przynosi nam to pytanie, czy pod ciężarnym butem kapitalizmu, by zobaczyć w kolejce do kasy drugiego człowieka jako istotę walczącą o swoje przetrwanie i życia, możemy zobaczyć siebie nawzajem jako ludzi tylko wtedy, gdy nasze cele się łączą, a tym celem jest promocyjna paczka chipsów za 4 zł, która dla jednej osoby jest wieczorem filmowym a dla drugiej jedyną szansą na posiłek danego dnia?
Czy Tesco – ostoja zmęczonych, głodnych i spragnionych w dłuższej perspektywie jest pułapką, ratunkiem czy plastrem na ranie po kuli?”
Na ulicy Boleść 2 w Warszawie można oglądać przedstawione i inne prace do końca kwietnia 2021.
Dziękujemy za możliwość uczestnictwa w tym wydarzeniu kulturalnym.
Beton architektoniczny Itbud: informacje >> oraz sklep internetowy >>. Pytania telefoniczne i mailowe: kontakt z handlowcami >>
Strona internetowa Stołecznego Centrum Edukacji kulturalnej: www.scek.pl.
Przygotował: Rafał Kuziora na podstawie otrzymanych materiałów.